Cum să-ţi aranjezi biblioteca…..   Leave a comment

Teribil de greu să-ţi aranjezi biblioteca, întotdeauna. Mi-am amintit de chinul aranjării bibliotecii când, în urmă cu nişte ani, mi-am făcut una pe comandă. Vreo doi metri şi jumătate înălţime, opt rafturi egale şi un al nouălea mai micuţ, în care încap doar cărţi din fosta „Bibliotecă pentru toţi” de la Minerva. Pentru prima dată după mulţi ani, am putut să-mi aranjez şi eu cărţile într-o ordine. În partea dreaptă – ultimul etaj pentru cărţile de literatură universală de la Minerva; etajele 6-8 – literatură universală; etajul 5 – filozofie; etajele 3-4 teorie şi critică literară universală; 2 – cărţi de ficţiune de la Polirom; 1 – tot felul de albume. În stânga – ultimul şi 7 – literatură română: 5 – filozofie; 4 – critică literară românească, 2 – dicţionare, 1 – tot albume. Restul rafturilor sunt şi ele populate cu ceva cărţi, dar – momentan – nedefinit („Operele” lui Bacovia, „La Famille Thibault” a lui Roger Martin du Gard). Acesteia i se adaugă biblioteca mai micuţă din birou, populată cu cărţi de literatură franceză, cu Homer, Cioran, Noica, Hegel, Kant şi o pleiadă întreagă de cărţi apărute în colecţia de lux a fostei edituri „Univers” (Shakespeare, Balzac, Goethe, Byron), cu cursurile din timpul facultăţii (da, le-am păstrat cam pe toate, deşi anul acesta se împlinesc 20 de ani de când am terminat facultatea) şi cu o tonă de cărţi de şah. În total peste 1000 de cărţi.

 
Dintotdeauna aranjarea bibliotecii a reprezentat o provocare pentru mine. Am realizat că de multe ori nici nu mai ştiam cu siguranţă dacă am sau nu cutare carte în bibliotecă. Aşa că, atunci când mi-am făcut biblioteca pe comandă, am purces la o întreprindere donquijotescă. Am început să aranjez cărţile şi să le trec simultan într-o uriaşă baze de date în calculator care să arate titlul, autorul, domeniul, editura, locul şi anul apariţiei şi – mai ales – locul din casă unde se află cartea. Am încercat chiar şi pe rafturi să le aranjez mai mult sau mai puţin alfabetic . Aşa însă ştiu cel puţin că Balzac şi Shakespeare se găsesc doar în două locuri din bibliotecă, Haruki Murakami într-unul singur…Rafturile de critică literară universală sunt şi ele aranjate, în măsura posiblităţilor, alfabetic, astfel încât ştiu că trebuie să mă uit după Alberes în stânga, iar după Todorov – în dreapta (am ezitat dacă să nu le aranjez şi pe şcoli, dar m-am gândit că este prea mult…).

 Nu este foarte încântător, dar nu poţi altfel „domestici” uriaşul domeniu al cărţilor. Şi, evident, te cuprinde un orgoliu secret în faţa unei biblioteci uriaşe care-ţi aparţine, dar şi o nemăsurată umilinţă, dându-ţi seama nu atât cât ai citit (căci le-am citit aproape pe toate), ci câte înţelesuri au scăpat primei tale lecturi….Îmi amintesc că, vorbind despre moarte la o emisiune TV, Andrei Pleşu observa în urmă cu mulţi ani că, de fapt, moartea este peste tot în jurul nostru deoarece bibliotecile ne sunt populate cu morţi….Ciudat, nu mă gândisem niciodată la asta. De fapt, mi-este greu să conciliez existenţele empirice ale autorilor cu rândurile pe care le am în faţă atunci când îi citesc şi, de aceea, rareori un om mi-este mai viu decât atunci când îi citesc scrierile…Biblioteca de aceea nu este pentru mine un cimitir, ci o sărbătoare din care îmi culeg  cu voluptate fructul, aşa cum stai uneori în faţa unui coş uriaş cu mere, banane, portocale, mandarine, într-o seară de iarnă, şi te întrebi care este mai savuros şi din care să guşti mai întâi. 

Posted 26 Ianuarie 2014 by cosulcufragi in Uncategorized

Tagged with

Lasă un răspuns

Cartea de la ora 5

Momentul de răsfăț literar al zilei

cosulcufragi

literatură, frumos, opinii, visări

